Cine Esquema Novo promove seminário sobre Estética e Política no Cinema e nas Artes Visuais



 


Entre os conferencistas convidados do Seminário Pensar a Imagem estão o programador da Cinemateca Francesa, Bernard Payen, e o ator Silvero Pereira

Inscrições https://www.sympla.com.br/seminario-pensar-a-imagem__702745

(English version bellow)

O Cine Esquema Novo promoverá durante a semana de realização do festival o Seminário Pensar a Imagem. A proposta do evento é abordar especificidades teóricas, técnicas, conceituais, narrativas e de circulação associadas à produção autoral e experimental de imagens no século 21. Entre os dias 21 e 24 de novembro, sempre às 10h, serão realizadas no auditório do Goethe-Institut Porto Alegre quatro mesas que têm como tema transversal as implicações entre estética e política no cinema contemporâneo e nas artes. Considera-se que, no caso das linguagens artísticas, a política se dá não apenas com a produção de representações que evoquem questões macropolíticas de forma mais evidente, mas especialmente por meio da experimentação formal e da possibilidade de emergência de poéticas, corpos e discursos dissidentes.

O Seminário reunirá oito convidados brasileiros e estrangeiros, entre os quais o programador da Cinemateca Francesa Bernard Payen; a gerente de projetos do arsenal distribution (Alemanha), Angelika Ramlow; o ator, dramaturgo e diretor Silvero Pereira; a curadora no Museu de Arte do Rio Grande do Sul (MARGS) Izis Abreu e o produtor e programador Paulo de Carvalho, brasileiro radicado em Berlim, sócio da Autentika Films Berlim e curador do Cinelatino para a Alemanha, a mestre em Educação, com pesquisa em cinema e educação e membro fundadora do Cineclube Academia das Musas Juliana Costa; o doutorando em comunicação pela UFRGS, pesquisador e atua na interseção entre o cinema e os estudos de gênero Dieison Marconi e o artista, ensaísta e pesquisador Ali do Espírito Santo. 

O Seminário foi criado a partir de uma livre associação com o Think:Film International Experimental Cinema Congress, parte do Festival de Cinema de Berlim e organizado pelo Arsenal Institut für Film und Videokunst. A produção e a curadoria do Seminário são da pesquisadora e professora universitária Gabriela Almeida.

Vagas: 130 | Os palestrantes internacionais farão suas apresentações em inglês, sem tradução simultânea | Inscrições: R$ 20,00 para cada mesa ou R$ 50,00 para todos os dias. https://www.sympla.com.br/seminario-pensar-a-imagem__702745

 

PROGRAMAÇÃO

21/11, 10h - Mesa 1: Estética e política no cinema contemporâneo

Ementa: O cinema contemporâneo é marcado por uma multiplicidade de sujeitos, muitos deles ligados a dissidências ou grupos minoritários, realizadores de filmes que rasuram imaginários cristalizados socialmente e produzem rupturas de paisagens hegemônicas, especialmente no que diz respeito às políticas do corpo e às relações entre poder e produção de subjetividades. A mesa de abertura do seminário trará um panorama de certo cinema contemporâneo para o qual a política não está dissociada da estética, nos contextos brasileiro e francês. 

Participantes: 

Bernard Payen (programador da Cinemateca Francesa)

Dieison Marconi (pesquisador, desenvolve investigação sobre a estética queer no cinema brasileiro contemporâneo no doutorado em Comunicação na UFRGS)

 

22/11, 10h - Mesa 2: Estética e política nas artes 

Ementa: O campo das artes visuais e suas instituições - como museus, galerias e acervos - têm sido tensionados no sentido de se repensar enquanto lugares de poder historicamente constituídos. Esses lugares vêm sendo disputados, no presente, por uma multiplicidade de sujeitos que buscam não apenas representatividade, mas principalmente o reconhecimento da legitimidade dos seus saberes, práticas e formas de vida. O objetivo da mesa é colocar em discussão, a partir de experiências bastante distintas de mulheres que atuam espaços institucionalizados das artes, a urgência de viabilizar esse reconhecimento por meio de ações de curadoria, constituição de acervos, preservação e distribuição.

Participantes:

Angelika Ramlow (gerente de projetos do arsenal distribution, braço do Arsenal Institut für Film und Videokunst, na Alemanha)

Izis Abreu (curadora no MARGS e pesquisadora de questões étnico-raciais na história da arte no Rio Grande do Sul)

 

23/11, 10h - Mesa 3: Corpos em cena no cinema e nas artes visuais no Brasil

Ementa: Pensar as implicações entre estética e política passa necessariamente pelo debate sobre as imagens e as políticas do corpo - gênero, raça e etnia, orientação sexual e classe. O objetivo da mesa é suscitar um debate sobre os corpos em cena no cinema e nas artes visuais do Brasil, orientado por questões como: que corpos podem estar em cena? Que espaços existem para corpos não-normativos? Como os corpos de pessoas negras, mulheres, pessoas LGBT e/ou pobres são representados nas imagens? Quem produz essas representações e que esforços têm sido feitos em busca de representações contra-hegemônicas?

Participantes:

Ali do Espírito Santo (artista, ensaísta e pesquisador, desenvolve pesquisa de mestrado em Psicologia Social na UFRGS)

Silvero Pereira (ator, dramaturgo e diretor, fundador do Coletivo As Travestidas)

 

24/11, 10h - Mesa 4: As cinematografias emergentes na perspectiva da crítica e da programação

Ementa: A mesa tem como proposta discutir as chamadas cinematografias emergentes a partir dos olhares da crítica e da distribuição desse cinema nos mercados internacionais. De um lado, temos a consolidação de espaços para o exercício da crítica cinematográfica fora da imprensa tradicional e a ampliação do acesso a filmes de difícil circulação comercial, o que potencialmente confere maior possibilidade de ação à atividade crítica. De outro, temos a ampliação da circulação do cinema produzido no sul global em espaços hegemônicos - sejam eles os festivais europeus ou norte-americanos ou o circuito comercial desses locais. Esse cenário levanta inúmeras questões relativas à visibilidade das cinematografias emergentes e suas complexas relações com as instâncias de consagração e reconhecimento do cinema.

Participantes:

Juliana Costa (integrante da Associação de críticos de cinema do Rio Grande do Sul, pesquisadora e criadora do cineclube Academia das musas)

Paulo de Carvalho (produtor e programador na Autentika Films e diretor artístico do Festival CINELATINO, na Alemanha)

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CURADORIA E PRODUÇÃO: Gabriela Almeida integra a diretoria da Sociedade Brasileira de Estudos de Cinema e Audiovisual (Socine), na gestão 2019-2021, e coordena do Grupo de Pesquisa Estéticas, Políticas do corpo e Gêneros na Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação (Intercom). Integra também a Latin American Studies Association (LASA) e rede de pesquisadores e artistas Radical Film Network (RFN). É doutora em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com estágio doutoral na Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). Atualmente é professora da Faculdade de Comunicação Social da UniRitter, em Porto Alegre, onde coordena o curso de Jornalismo. É autora do livro "O ensaio fílmico ou o cinema à deriva" (Ed. Alameda, 2018) e co-organizadora da coletânea "Comunicação, estética e política: epistemologias, problemas e pesquisas" (Ed. Appris, 2019). 

 

SOBRE OS CONVIDADOS

Ali do Espírito Santo é artista, ensaísta e pesquisador. Nasceu em Cuiabá-MT e atualmente trabalha e estuda em Porto Alegre-RS. Graduado em Artes Visuais e mestrando em Psicologia Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Nos últimos anos seu trabalho artístico tem abordado temas como as dissidências sexuais, as ficções do antropoceno e o cancelamento dos futuros. Ali do Espírito Santo usa a fotografia e a performance como linguagem de criação e ação.

Angelika Ramlow é gerente de projetos do Arsenal Distribution, com foco em cinema experimental, vídeo e instalações. Integra o Forum Expanded Team, do Festival de Berlim, e vem participando de programas curatoriais e ministrando conferências em eventos e instituições como Arsenal – Institute for Film and Video Art (Berlim, Alemanha), Kurzfilmtage Oberhausen (Alemanha), IFF Rotterdam (Holanda), Kansk Filmfestival (Rússia), The 4-VIDEOFORMA Festival in St. Petersburg (Rússia) e Dokfest Kassel (Alemanha).

Bernard Payen é programador da Cinemateca Francesa de Paris. Foi curador e coordenador da comissão de curtas metragens da Semana da Crítica do Festival de Cannes entre 2005 e 2013. Como realizador, dirigiu os curtas Reminiscence (2006), Portrait of the french filmmaker Damien Odoul (2009) e Mister H (2014, gravado no Brasil). 

Dieison Marconi é doutorando no Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), com período de doutoramento realizado na Universidade Complutense de Madrid, na Espanha (UCM), junto ao Grupo de Pesquisa em Gênero, Estética e Cultura Audiovisual (GECA -UCM). É mestre em Comunicação e Bacharel em Comunicação Social (Jornalismo) pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). É pesquisador e atua na interseção entre o cinema e os estudos de gênero. Suas pesquisas envolvem especialmente os seguintes temas: estética e política no audiovisual; estudos da performance e da performatividade; cinema brasileiro e cinema queer.

Izis Abreu é mestranda em História, Teoria e Crítica de arte pelo Programa de Pós Graduação em Artes Visuais da Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS) e Bacharela em História da Arte também pela UFRGS. É curadora no Museu de Arte do Rio Grande do Sul – Ado Malagoli, onde também integra o Conselho curatorial. Pesquisa a representação de sujeitos negros na história da arte do Rio Grande do Sul e realiza palestras utilizando as artes visuais como perspectiva de educação antirracista.    

Juliana Costa é mestre em Educação, com pesquisa em cinema e educação e membro fundadora do Cineclube Academia das Musas, dedicado a estudar e difundir a cinematografia de diretoras mulheres. Editora do fanzine de crítica de cinema Zinematógrafo e membro da Associação de Críticos de Cinema do Rio Grande do Sul. Publicou textos nas revistas Filme e Cultura, Teorema e na revista belga Filmaggie. Curadora da mostra "O Feminismo e a Vanguarda de Helke Sander", realizada pelo Instituto Goethe.

Paulo de carvalho é produtor e programador. É diretor artístico do Festival CINELATINO, na Alemanha e foi delegado para filmes latinoamericanos para a Quinzaine dos Realizadores de Cannes, DokLeipzig e Festival de Locarno. Com a produtora Autentika Films (Berlim), tem realizado diversas coproduções com países latinoamericanos, a exemplo dos filmes "O Processo" de Maria Augusta Ramos (Brasil, 2018), "Breve História del Planeta Verde", de Santiago Loza (Argentina, 2019), "Querência" de Helvécio Marins Jr. (Brasil, 2019) e "Vendrá la muerte y tendrá tus ojos", de José Luis Torres Leiva (Chile, 2019). Participa como líder do Núcleo Creativo da produtora Filmes de Abril (São Paulo). Desde 2010 participa da organização do Encontro Internacional de Coprodução Brasil CineMundi em Belo Horizonte.

Silvero Pereira é ator, dramaturgo e diretor. Fundador do Coletivo As Travestidas (Fortaleza- CE). Atuou em mais de 30 peças de teatro e circulou por quase todo o território brasileiro com os espetáculos, bem como pelos Estados Unidos e pela Alemanha. Na TV, atuou em produções da Rede Globo, como a novela A Força do Querer.. No cinema, atuou em filmes como "Serra Pelada" (Heitor Dhalia, 2012), "No Fim de Tudo" (Victor Ciríaco, RN), "As Bodas do Diabo" (Ivan Ribeiro, SP) e "Mar de Zila" (RN). Recentemente participou do filme "Bacurau", de Kleber Mendonça Filho e Juliano Dornelles. 

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From Nov 21-24, from 10:00 AM to 12:00 PM, at the Auditorium of Goethe-Institut Porto Alegre

Places available: 130 | International speakers will make their presentations in English without simultaneous translation | Registration at: https://www.sympla.com.br/seminario-pensar-a-imagem__702745

During the week on which the festival will be held, Cine Esquema Novo will organize the Reflecting on Image Seminar. The purpose of this seminar is to address theoretical, technical, conceptual, narrative and circulation specificities associated with the original and experimental production of images in the 21st century. From November 21-24, always at 10:00 AM, four panels will be held at the auditorium of Goethe-Institut Porto Alegre, their main underlying theme being the implications between aesthetics and politics in contemporary cinema and the arts. It may be argued that, in the case of artistic languages, politics is present not only through the production of representations that most clearly evoke macropolitical issues, but especially through formal experimentations and the possibility of the emergence of dissident poetics, bodies and discourses.

The seminar will bring together eight Brazilian and foreign guests, including French Cinematheque programmer Bernard Payen; Arsenal Distribution (Germany) project manager Angelika Ramlow; actor, playwright and director Silvero Pereira; Rio Grande do Sul Museum of Art (MARGS) curator Izis Abreu and producer-programmer Paulo de Carvalho, partner at Autentika Films Berlin and curator of Cinelatino for Germany; Juliana Costa, scholar with a Master’s degree in Education, whose research focuses on film and education, and founding member of the the Academia das Musas Movie Club; Dieison Marconi, a PhD student in communication studies at UFRGS and a researcher working at the intersection between cinema and genre studies, and artist, essayist and researcher Ali do Espírito Santo.

The Seminar was created thank to a free association with Think: Film International Experimental Cinema Congress, part of the Berlin Film Festival and organized by the Arsenal Institut für Film und Videokunst. Researcher and university professor Gabriela Almeida will be responsible for the production and curation of the Seminar.

 

SCHEDULE

Nov 21, 10:00 AM - Panel 1: Aesthetics and politics in contemporary cinema

Description: Contemporary cinema is characterized by a multiplicity of subjects, many of them associated with dissent or minority groups, filmmakers who erase socially-crystallized imagery and give rise to disruptions of hegemonic landscapes, especially with regard to body politics and the relationships between power and the production of subjectivities. The opening panel of the seminar will present a panorama of a certain kind of contemporary cinema in which politics is not dissociated from aesthetics, within the Brazilian and French contexts.

Participants:

Bernard Payen (programmer at the French Cinematheque)

Dieison Marconi (researcher at the PhD program in Communication Studies at UFRGS whose work is focused on queer aesthetics in contemporary Brazilian cinema)

 

Nov 22, 10:00 AM - Panel 2: Aesthetics and politics in the arts

Description: The field of visual arts and their institutions - such as museums, galleries and collections - have been forced to rethink themselves as historically-established places of power. These places are currently being challenged by a multiplicity of individuals that seek not only representativeness, but mainly recognition in terms of the legitimacy of their knowledge, practices and ways of life. The purpose of this panel is to discuss, from very different realities experienced by women who work in institutionalized art spaces, the urgent need to enable such recognition through actions in terms of curatorship, the establishment of collections, as well as preservation and distribution initiatives.

Participants:

Angelika Ramlow (project manager at Arsenal Distribution, a division of the Arsenal Institut für Film und Videokunst, Germany)

Izis Abreu (MARGS curator and researcher of ethnic-racial issues in the history of art in the state of Rio Grande do Sul)

 

Nov 23, 10:00 AM - Panel 3: Bodies on the scene in film and visual arts in Brazil

Description: Reflecting upon the implications between aesthetics and politics necessarily involves a debate about body image and politics - gender, race and ethnicity, sexual orientation and class. The purpose of this panel is to generate a debate about bodies on the scene in film and visual arts in Brazil, guided by questions such as: what bodies can be displayed? What spaces are there for non-normative bodies? How are the bodies of Black people, women, LGBT people and / or poor people represented in these images? Who produces these representations and what efforts have been made in terms of producing counter-hegemonic representations?

Participants:

Ali do Espírito Santo (artist, essayist and researcher at the Master’s degree program in Social Psychology at UFRGS)

Silvero Pereira (actor, playwright and director, founder of the As Travestidas art collective)

 

Nov 24, 10:00 AM - Panel 4: Emerging cinematographies from the perspective of criticism and programming

Description: The purpose of this panel is to discuss the so-called emerging cinematographies, from the perspective of criticism and the distribution of these films in international markets. On the one hand, we have the consolidation of spaces for producing film criticism outside the traditional press and the expansion in terms of access to films with a difficult commercial circulation, which potentially results in an increased possibility for criticism activities. On the other hand, there is the expansion in terms of the circulation of films produced in the southern half of the globe in hegemonic spaces - either European / US festivals or the commercial circuit in these areas. This scenario raises numerous questions about the visibility of emerging cinematographies and their complex relationships with renown and recognition in film.

Participants:

Juliana Costa (member of the Rio Grande do Sul Film Critics Association, researcher and creator of the Academia das Musas Movie Club)

Paulo de Carvalho (producer and programmer at Autentika Films and artistic director of the CINELATINO Festival in Germany)

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CURATORSHIP AND PRODUCTION: Gabriela Almeida is a member of the board of the Brazilian Society of Cinema and Audiovisual Studies (Socine) for the 2019-2021 period and coordinates the Aesthetics, Body Politics and Gender Research Group at the Brazilian Society of Interdisciplinary Communication Studies (Intercom). She is also a member of the Latin American Association of Studies (LASA) and of the Radical Film Network (RFN), a network of researchers and artists. She has a PhD in Communication and Information Studies from the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), with a doctoral internship at Universitat Autònoma de Barcelona (UAB). She currently works as a professor in UniRitter’s School of Social Communication Studies, in Porto Alegre, acting as coordinator of the Journalism program. She authored a book titled "O ensaio fílmico ou o cinema à deriva" (Publishing house: Alameda, 2018) and co-organized a compilation of texts titled "Comunicação, estética e política: epistemologias, problemas e pesquisas" (Publishing house: Appris, 2019).

 

ABOUT THE GUESTS

Ali do Espírito Santo is an artist, essayist and researcher. He was born in Cuiabá-MT and currently works and studies in Porto Alegre-RS. He has a Bachelor's degree in Visual Arts and a Master’s degree in Social Psychology from the Federal University of Rio Grande do Sul. In recent years, his artistic work has addressed topics such as sexual dissents, fictions of the Anthropocene and the cancellation of futures. Ali do Espírito Santo uses photography and performance as languages for creation and action.

Angelika Ramlow is a project manager at Arsenal Distribution, focusing on experimental film, video art and installations. She is a member of the Forum Expanded team and has been participating in curating programs and lectures at events and institutions such as the Arsenal - Institute for Film and Video Art, Berlin, Kurzfilmtage Oberhausen, IFF Rotterdam, Kansk Filmfestival (Russia), the 4-VIDEOFORMA Festival in St.  Petersburg, and Dokfest Kassel.

Bernard Payen is a programmer at the French Cinematheque of Paris. He was the curator and coordinator of the short film commission of the Cannes Film Festival Critics Week between 2005 and 2013. As a director, he directed short films Reminiscence (2006), Portrait of the French filmmaker Damien Odoul (2009) and Mister H (2014, shot in Brazil).

Dieison Marconi is a PhD student in the Graduate program in Communication Studies at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), having studied part of his PhD program at the Complutense University of Madrid, in Spain (UCM), within the Gender, Aesthetics and Audiovisual Culture Research Group (GECA -UCM). He has a Bachelor’s and a Master’s degree in Social Communication Studies (Journalism) from the Federal University of Santa Maria (UFSM). He is a researcher who works at the intersection between cinema and gender studies. More specifically, his research involves the following topics: aesthetics and politics in audiovisual works; performance and performativity studies; Brazilian cinema and queer cinema.

Izis Abreu is a Master's degree student in History, Theory and Art Criticism, from the Graduate Program in Visual Arts at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS) and has a Bachelor’s degree in Art History from UFRGS. She is the of at the Rio Grande do Sul Art Museum - Ado Malagoli, also being a member of the museum’s Curating Committee. She researches the representation of Black individuals in the history of art in the state of Rio Grande do Sul and gives lectures using the visual arts as an anti-racist education tool.   

Juliana Costa has a Master's degree in Education, her research being focused in film and education, also being a founding member of the Academia das Musas Movie Club, a club dedicated to studying and disseminating the cinematography of female directors. Editor of film critic fanzine Zinematographer and member of the Rio Grande do Sul Film Critics Association. She has published texts in the Film and Culture and Theorem magazines, as well as in Belgian magazine Filmaggie. Curator of the exhibition titled "O Feminismo e a Vanguarda de Helke Sander", held at the Goethe Institute.

Paulo de Carvalho is a producer and programmer. He is the artistic director of the CINELATINO Festival in Germany and has been appointed a delegate for Latin American films for the Directors’ Fortnight at Cannes, DokLeipzig and the Locarno Festival. Through production company Autentika Films (Berlin), he has made several co-productions with Latin American countries, such as "O Processo", by Maria Augusta Ramos (Brazil, 2018), "Breve Historia del Planeta Verde", by Santiago Loza (Argentina, 2019), "Querência", by Helvécio Marins Jr. (Brazil, 2019) and “Vendrá la muerte y tendrá tus ojos”, by José Luis Torres Leiva (Chile, 2019). He is the leader of the Creative Hub of production company Filmes de Abril (São Paulo). Since 2010, he has been involved in the organization of the Brazil CineMundi - International Coproduction Meeting, in Belo Horizonte.

Silvero Pereira is an actor, playwright and director. Founder of the As Travestidas collective (Fortaleza- CE). He has performed in more than 30 plays and traveled throughout the Brazilian territory with these performances, as well as to the United States and Germany. On TV, he acted in productions by Rede Globo, such as the soap opera A Força do Querer. In film, he acted in films such as "Serra Pelada" (Heitor Dhalia, 2012), "No Fim de Tudo" (Victor Ciríaco, RN), "As Bodas do Diabo" (Ivan Ribeiro, SP) and "Mar de Zila" (RN). More recently, he had a part in "Bacurau", a film by Kleber Mendonça Filho and Juliano Dornelles.

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